هدايت كارگر شوركي

وارده به یزدفردا :یک فردایی :يك خبر خوشحال كننده ولي...
در خبرهاي استان خواندم كه معاون امور عمراني استانداري يزد با حفظ سمت به عنوان "مسئول پيگيري آب استان" منصوب شده است. خبر خوشحال كننده اي به نظر مي آمد. به سايت استانداري سري زدم تا اطلاعات دقيقتري در اين باره پيدا كنم كه در همان صفحه، خبر مشابه ديگري نظرم را به خود جلب كرد: انتصاب معاون عمراني استاندار به عنوان مسئول امر نظارت بر بازبيني و اجراي طرح ساماندهي و رسيدگي به بافت قديمي و ميراث فرهنگي. با گشت و گذاري كوتاه در آن سايت دانستم كه معاون هماهنگي امور عمراني استاندار علاوه بر وظايف جاري و سنگين خود و در كنار ماموريتهاي فوق، مسئوليتهاي متعددي در شوراي ترافيك استان، شوراي فني استان، ستاد تسهيلات سفرهاي استان، شوراي هماهنگي مديريت بحران استان، كارگروه هاي مختلف استاني، رسيدگي به اختلافات دستگاه هاي اجرايي استان و ... نيز به عهده دارد.  

كدام اولويت؛ كدام غيراولويت؟
خوشحالي ام ديري نپاييد و ابهام سوالي بزرگ بر ذهنم سايه افكند؛ اگر من به جاي ايشان مي خواستم وقت و انرژي و منابع خود را بين اين همه موضوع كليدي و حساس استان، تقسيم كنم چگونه مي توانستم به اولويت بندي صحيح و دقيقي برسم؟ كدام يك از اين موضوعات، مهمترند و اصلاً كدامشان را مي توان مهم ندانست؟ راستش اول دلم به حال معاون عمراني پرمشغله اي سوخت كه مجبور بود اين همه ضرورت اولويت دار را با وجود كمبود منابع و با محدوديت وقت و انرژي خود مديريت كند؛ اما اندكي بعد مسير دلسوزي ام به سمت خودم برگشت و به اين سوال كليدي برخوردم كه سرنوشت من و همشهريان و هم استاني هايم، سرنوشت نسل آينده دارالعباده، سرنوشت صنعت و معدن و كشاورزي دارلعلم، سرنوشت فرهنگ و اقتصاد قلب ايران، سرنوشت گياهان و جانوران و اكوسيستمي كه كوير را زنده نگهداشته اند؛ همه و همه به همين اولويت بندي بستگي دارد كه چندان به نتيجه اش خوشبين نبودم.

ايجاد معاونت امور آب در استانداري يزد: يك پيشنهاد ساختارشكنانه
از طرف همه آنها كه سرنوشت فردايشان به انتخاب امروز معاون عمراني استاندار يزد گره خورده بود با خودم فكر كردم كاش مي شد به جاي آنكه پيگيري امور آب استان به يكي از معاونان پرمشغله استانداري، واگذار شود، استاندار يزد مي توانست معاوني مستقل براي پيگيري امور آب استان داشته باشد. شايد اين معاونت جديد مي توانست با تخصص ويژه اي كه داشت و با منابع و امكانات و سرمايه هايي كه مديريتشان مي كرد و با جمعي از دلسوختگان و كارشناسان مجرب اين حوزه كه ساماندهي شان مي كرد، و البته با هماهنگي و همكاري مديران استاني ذيربط، موتور انتقال آب به يزد را شتابي مضاعف و سرعتي شايسته بخشد و نگراني هاي بجاي كويرنشينان را به اميد تبديل مي كرد.
مي دانستم كه تغيير ساختار سازماني استانداري و ايجاد يك معاونت جديد، موضوعي نيست كه بتوان در سطح استان، اجرايش كرد و لازم است مجوزهاي مرتبط از سوي مقامات سطح ملي در وزارت كشور و رياست جمهوري براي اين تغييرات، صادر شود و صدور اين مجوزها به وجود گزارشهاي توجيهي قانع كننده نياز دارد؛ ضمن آنكه احتمالا محدوديتهاي قانوني ديگري نيز در اين زمينه وجود خواهد داشت از جمله آنكه سطوح سلسله مراتب سازماني نبايد ارتقاء پيدا كند يا مجموع تعداد پستهاي استانداري نبايد از وضعيت موجود، بيشتر شود يا...

كاري كه مي توان كرد...
حتي اگر اين پيش بيني مشهور را تنها يك ايده ژورناليستي بدانيم كه "موضوع جنگ جهاني آينده، آب خواهد بود"؛ واقعيت استانهاي تفتيده مركزي خودمان حاكي از آن است كه جنگ داخلي بر سر آب در كشور ما در حال شروع شدن است. اسمش را شايد نخواهيم جنگ بگذاريم؛ رقابت، اختلاف، بحران، تعامل، تقابل، تنازع يا هرچيز ديگري كه باشد واقعيتي است كه نمي توان انكارش نمود. براي كسب پيروزي، برتري، يا موفقيت در چنين آوردگاهي بايد به لوازم و تجهيزات آن مجهز بود و شايد اولين و موثرترين اين الزامات، برخورداري از فرماندهي كاركشته و شجاع و توانمند است كه قواي ما را در اين صف آرايي حيات جويانه رهبري نمايد؛ ژنرالي كه حداقل پستش معاون ويژه استاندار بايد باشد.
شايد نخستين كاري كه مسئول فعلي پيگيري امور آب استان (معاون عمراني استاندار) مي تواند و بايد سامان دهد تدوين و ارائه گزارشي قانع كننده از لزوم ايجاد معاونت امور آب در ساختار تشكيلاتي استانداري يزد است تا مقامات ذيصلاح را به پذيرش اين تغيير ساختارشكنانه، متقاعد نمايد. بعيد است كه مسئولان تصميم گير در دولت تدبير و اميد، اين تدبير دورانديشانه كويرنشينان را با حمايت اميدواركننده خود، همراهي نكنند. باشد كه اين تغيير ساختاري كه حاكي از تحول راهبردي در نگرش، رويكرد، رفتار و اولويتهاي استان است بتواند نمادي عملي از تجلي اين شعار همگاني تلقي شود كه" آب، مهمترين اولويت استان تشنه يزد است". 

مطلب این صفحه را به زبان دلخواه خود ترجمه کنید

 
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا